In de Alcoholactieweek (6 tot en met 10 november) is er volop aandacht voor de campagne ‘Zien drinken, doet drinken’. Meer weten over de campagne of over de invloed van het zien van alcoholgebruik in de sociale omgeving op het drinkgedrag van kinderen en jongeren? Kijk dan op www.ziendrinkendoetdrinken.nl.
Zien drinken, doet drinken: ouders als voorbeeld
Uit onderzoek blijkt dat kinderen al vanaf hun 2e jaar zogenaamde alcoholcognities ontwikkelen: ze leren over alcohol. Vanaf het 4e jaar beginnen kinderen te onthouden wanneer hun ouders drinken. Ook merken ze dat het gedrag van hun ouders verandert, als ze hebben gedronken. Vanaf hun 6e jaar hebben kinderen positieve verwachtingen over de invloed van alcohol. Denk daarbij bijvoorbeeld aan “papa en mama zijn gezelliger als ze wat gedronken hebben”. Veel kinderen, die hun ouders zien drinken, gaan daardoor positiever denken over alcohol dan kinderen die hun ouders niet zien drinken. Dit vergroot de kans dat deze kinderen op jonge leeftijd gaan drinken en later te veel gaan drinken. Kortom: zien drinken, doet drinken.
Help mee de campagne onder de aandacht te brengen!
Wij vragen u vriendelijk om de campagne onder de aandacht te brengen via uw contacten met ouders. Op www.ziendrinkendoetdrinken.nl vindt u materialen, zoals posters, flyers, filmpjes en factsheets. De website heeft informatie voor ouders en professionals.